Wednesday, November 17, 2010

MUSIM HAJI !!!!!

“ Dan Kami tebus anak itu (Ismail) dengan seekor sembelihan (kibas) yang besar.”
(Surah As-Soffaat : ayat 107)


Agak menarik kalau kita baca balik sejarah ibadah korban serta ibadah haji...kerana semuanya berkisarkan kesabaran Nabi Allah Ibrahim menjalankan perintah Rabbnya dalam kehidupan sehari-hari

Kebanyakan rukun haji ada sejarahnya..

Ia bermula dengan kisah Nabi Ibrahim mendapat cahaya mata iaitu Nabi Ismail hasil perkahwinan baginda dengan Siti Hajar

Dan ini menimbulkan rasa cemburu Siti Sarah (juga isteri Nabi Irahim) yang kemudiannya meminta baginda membawa Ismail bersama dengan Siti Hajar jauh darinya supaya tiada lagi rasa cemburu.

Maka Nabi Ibrahim pun membawa isteri dan anaknya ke Mekah

Di sana, Siti Hajar dan Ismail terpaksa ditinggalkan bersendirian atas sbb2 tertentu
(aku pon tak baca habis lagi )


Lalu mereka bertanya kepada Ibrahim, "Siapakah yang akan bersama dengan kami di bumi kering kontang tanpa air dan makanan?"

Nabi Ibrahim menjawab, "Aku tinggalkan kamu di sini dengan bantuan Allah"



Maka bermulalah siri mencari air untuk anaknya, Ismail

Siti Hajar berlari2 anak mencari air di antara Bukit Safa dan Marwah 7 kali (sambil Ismail menghentak2 kaki dan menangis)

-kini ibadah Sai'e

Air terpancar di celah2 hentakan kaki Ismail -
keluar air Zam Zam dan Telaga Zam Zam kini terletak berhampiran dengan Laluan Saie


Selang beberapa tahun, pulanglah Ibrahim ke Mekah....sampai di Arafah, baginda berhenti seketika kerana berfikir di manakah baginda meninggalkan anak dan isterinya dahulu

sekarang dikenali sbg wukuf di Arafah

Setelah berjumpa, mereka melalui kehidupan biasa, sehingga suatu hari, Nabi Ibrahim mendapat mimpi 3 hari berturut2 bahawa baginda menyembelih anaknya Ismail

Siti Hajar berasa sedih, namun akur dengan perintah Allah..lalu disuruhnya mereka ke Mina kerana tidak sampai hati mendengar Ismail menjerit ketika disembelih

Pergilah Nabi Ibrahim dan Ismail ke Mina

Dalam perjalanan, mereka diganggu syaitan, lalu dibaling batu sebanyak 3 kali di 3 tempat, iaitu Jamratul Ula, Wusta dan Aqabah

- kini dikenali sbg ibadah melontar jamrah

Sesampai di Mina, tatkala mata pedang terhunus di lehernya Ismail, Allah menggantikan Ismail dgn seekor kibas yang sihat dan gemuk

- inilah sejarah ibadah qurban yang dilakukan hari ini

Setelah itu, Allah memerintahkan Ibrahim kembali ke Mekah dan meninggikan Kaabah...

Kaabah ditinggikan dengan memanjat seketul batu

- hari ini batu tersebut boley dilihat melalui Makam Ibrahim

Setelah siap, Nabi Ibrahim mengelilingi Kaabah 7 kali bagi memeriksa keadaan Kaabah dalam keadaan yang baik

- disinilah sejarah tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali bermula



DONE! itulah serba ringkas sejarah ibadah Haji...

aku tak "copy n paste" tau......aku taip balik according to what i remember...



neway, seperti Aidilfitri, Aidiladha tahun ini memperlihatkan rumah aku menjadi tin sardin dek kerana kepulangan akak dan abang dengan keluarga masing2..

" Asal tiba raya jer, rumah Pak Aji ujung jalan tuh mesti penuh dengan kereta "


*olololololo tomeinyerrrr Tirah.....Pak Cu dia pon tomei kan kan kan..LOL

well, aku bersyukur kerana ahli keluarga aku still unite.....walaupun memasing dah keje (kecuali yang bongsu), bila cuti jer mesti balik kampung....bila raya jer mesti pulang ke lubuk...

tak macam dalam TV...especially Astro Prima dan Astro Ria

dah keje kat KL, tak reti nak balik jenguk mak ayah......bila parents dah mati and nak agih2kan rete pusaka, barula terhegeh2 nak balik...barula penuh umah ngn kereta......choiii


and seperti tahun2 lepas, agihan daging korban tahun nih agak banyak!! ngeeeeee tak sabar nak wat BBQ!!

BUT.......tahun ni aku tk g tgk lembu kene semelih....

sbb sumer orang taknak pergi......nak2 abang aku.....cepat kesian tgk lembu kene sembelih....


BY THE WAY!!!!!!

Adha tahun nih agak lain sket bagi aku....

sebabnyer kan............

aku beraya dengan My Baby.........

Let me introduce....

Violet Fernando

hehehehehehe......



tapi si Fern nih belom boley bawak jalan lagi.......kasik dia tido jap kat garaj nun.....kalo takat bawak dalam taman boley arr......sbb nyer.....lesen blom ada lor...

doakan saya dpat lesen dgn jayanya kelak......saya neves....

apa2 pon.....

have a prosperous Eid ya!

maafkan segala salah silap...halalkan makan minum ku.....halalkan hutang piutang jugak....kalo yang aku ingat, aku bayar la......yang lupe tuh....halalkan la ek ek.....

Love,

Ferdy Ferragamore,

10 Zulhijjah 1431 Hijrah

No comments:

Post a Comment